maandag 5 november 2012

Getzen Eterna 900 vs. Eterna 700S



Mensen die mij al wat langer kennen weten dat ik een zwak heb voor Getzen trompetten. Het zijn degelijk gemaakte instrumenten met legendarisch goede ventielmachines, als eerste monteerde Getzen standaard de Amado spuugkleppies en ja, wie een tijdje op youtube rondzwerft en alles gaat beluisteren wat er van Doc Severinsen te vinden is moet op z'n minst geinteresseerd raken in Getzen want zeg je Doc Severinsen dan zeg je -eigenlijk- Getzen. Dat Doc al jaren niet meer op Getzen speelt en dat boze tongen beweren dat hij in zijn glorietijd met Getzen op een Eterna 900 met Vincent Bach 37 beker speelde doet daar niks aan af.

Jaren geleden kocht k voor 750 gulden een Eterna Model Doc Severinsen en was opgetogen over de sound en inderdaad de ventielen maar eigenlijk vond ik mijn Vincent Bach 180/37 veel beter spelen zodat die Getzen in de verkoop ging. Exit Getzen? Nee want 't bleef knagen en toen ik een Getzen Deluxe voor niet te veel geld kon kopen aarzelde ik geen moment. Qua projectie en zuiverheid een goed ding maar vooral de sound vond ik tegenvallen. Ik moest enorm veel moeite voor doen om eruit te halen wat ik eruit wilde halen. Dus die mccht ook de deur uit.
Inmiddels moest Hans van Brassimport zijn deuren sluiten en in de laatste week ben ik nog even langsgeweest om 't een & ander uit te proberen en werd toch wel erg hebberig van de Getzen 900 'Classic' die hij had liggen. Dat zijn Eterna's die gebouwd worden naar de originele specificaties zoals ze in de jaren 60 op de markt kwamen. Alleen dan niet met een tweede stempomp met grotere boring en met Amado's i.t.t. de eerste Eterna's die met gewone spuugkleppies waren uitgerust. Geweldig instrument alleen had ik 't geld er niet voor over ondanks de fenomenale korting die Hans me aanbood.
Toen er een half jaar later een Getzen Eterna 900 uit de 80er jaren op marktplaats.nl stond heb ik die gelijk laten opsturen. Ik wist wel dat de Eterna's van deze generatie anders waren dan 't origineel maar zo groot kon 't verschil toch niet zijn dus de gok gewaagd.

Afbeelding

Werkelijk een geweldige toeter! Bijzonder makkelijk te plooien sound, de ventielen, nou ja, een droom. Alleen was 't toch niet je dat voor mij: om te beginnen, de blaasweerstand. Getzen Eterna's uit de 80's staan bekend om hun bijzonder lage blaasweerstand. Daar blijk ik dus niet mee uit de voeten te kunnen. In no time was ik leeggespeeld op dat ding, en daar de zuiverheid ook nogal te wensen overliet: de D en E in de notenbalk waren mij wel erg laag was ik blij dat ik dit instrument kon ruilen tegen een Conn 6B Victor. Duidelijk meer mijn ding.
Nu wilde ik echt 't naadje van de kous weten en heb alle posts van Brett Getzen op trumpetherald en trumpetmaster nagevlooid om uit te zoeken hoe dat nou zit met die Eterna's.
Welnu. Er blijkt geen verschil te zitten tussen pre jaren 80 Eterna's 900 en Etena model Doc Severinsen: De naamgeving loopt door elkaar heen. Alle Eterna's uit de tijd van Doc Severinsen hebben een serienummer dat met SK begind, de S van Severinsen. De jaren 80 Eterna die ik had had ook een SK nummer maar toen was Doc al weg bij Getzen, het ventielblok van mijn 80's Eterna was eentje uit de oude voorraad. De jaren 80 Eterna's hebben de steuntjes bij de leadpipe op een andere plek en hebben een anders gevormde beker.
Brett Getzen vertelde dat de post Severinsen Eterna's zo verschillend waren met 't origineel dat toen Snooky Young bij Getzen aanklopte voor een nieuwe toeter hij naar huis ging met een Eterna 700S, een instrument dat tussen de Capri's (student model) en de Eterna 900 (toendertijd hun pro horn) stond. Want zo meldde Brett Getzen, de 700S lag qua speeleigenschappen 't dichtst bij de oer Eterna's!
Nou zijn Getzen Eterna 900 trompetten al redelijk dun gezaaid in Nederland, de 700S kom je ècht bijna niet tegen..... Behalve hier op Trompet.nl een forumlid had zo'n ding laten stuiteren en wilde er van af. Nou, dat hoefde hij natuurlijk niet twee keer te zeggen want ik ben altijd wel in voor een experimentje dus liet ik hem 't instrument -van wat daar van over was- opsturen.

Benieuwd maakte ik het pakketje open en trof een toeter aan met inderdaad een zeer forse deuk in de beker, maar voor de rest in prima staat. Jammer dat alle buizen muurvast zaten maar daar heb ik zo mijn maniertjes voor: Gewoon wegbrengen naar Muller Muziek op de Raadhuisstraat in Amsterdam want die gasten krijgen àlles los. 

Op youtube heb ik 's zitten kijken hoe vaklui gedeukte bekers te lijf gaan en ik ben helemaal loos gegaan op het slachtoffer: eerst een primitieve wals gemaakt van de pistonpen van een motorfiets en met dat ding gekeken hoe ver ik zou kunnen komen. Na een half uurtje was de deuk al bijna verdwenen (Getzens hebben altijd van die lekkere dunnen bekertjes, daar duw je met je nagel zo een deuk in) en toen maar 's spelen want de buizen zaten dan welliswaar vast, de ventielen deden 't nog prima. Tot mijn schrik speelde 't instrument voor geen meter. Heel iel geluid, moeilijk laag spelen. Hoog ging daarentegen verrasend makkelijk en ook was de zuiverheid uitstekend dus dat bood nog enig perspectief.
Eerst maar 's dat ding naar Muller voor de finishing tough.

Afbeelding

Dat zag er al beter uit en omdat de buizen nu los zaten kon ik het instrument van binnen gaan schoonmaken. Was wel nodig ook want door de leadpipe kon je amper meer heenkijken...
Alles uitelkaar gehaald en 't instrument een dagje in een soppie met allesreiniger laten weken. Sjongejonge, dit had ik nog nooit meegemaakt!
Anyway, alles weer met vet inelkaargezet en toen kon 't grote trompetfeest beginnen en dat viel lang niet tegen!
De beker heeft een zgn slow taper, dus de tegenovergestelde vorm van een bugel: de beker loopt relatief lang cylindrisch door om pas aan 't eind omwijd te gaan. Nou heeft een Vincent Bach 37 ook een slow taper maar die past tenminste op een K&M driepoot trompetstandaard. De Getzen 700S beker zit gelijk klem op zo'n standaard, lastig met snel wisselen tussen bugel en trompet want je moet wel eerst even de standaard loswrikken :P
Even om denken dus. Een Harmon mute past op zich wel maar moet je er echt heel zorgvuldig opzetten anders lazert ie er bij de eerste noot weer uit.
Dat een dergelijke bekervorm zo zijn consequenties heeft op de sound die die beker zal afgeven is logisch; Hoe sneller de beker uitloopt des te donkerder de sound en omgekeerd. De Getzen 700S heeft mede daarom een opmerkelijk frisse heldere sound, allesbehalve donker. Gelukkig houd ik daar wel van dus 't zit mij niet in de weg.
De D en E in de notenbalk stemmen uit de kunst, bijna net zo goed als bij m'n Conn 22B!
Na de schoonmaakbeurt valt er ook prima laag op te spelen al gaat dat makkelijker op de Conn 22B. In eerste instantie dacht ik dat de G op de notenbalk aan de hoge kant is maar 't blijkt dat dat aan mezelf ligt: die komt er zoveel makkelijker uit dan op al mijn andere instrumenten dat ik mezelf een beetje moet inhouden. Opmerkelijk.

Al met al een waardevolle aanwinst voor mijn bescheiden collectie. Hier ga ik veel plezier mee beleven!

1 opmerking:

  1. Het is inmiddels 2018 en ik heb van de zomer een Eterna 900 LB voor weinig op de kop getikt. Serienummer SK52795 wat 'm tot een vroege jaren 90 Getzen maakt.
    Uiterlijk het zelfde als de jaren 80 Eterna alleen (heel gek) met een blaasweerstand die heel dicht bij een Bach ML 37-180 ligt. En ook qua sound gaat 't een heel eind die kant op.
    Alleen speelt ie veel makkelijker dan mijn Bach 37-180 dus je raadt 't al: die heb ik inmiddels verkocht en heb ik ONWIJS veel lol met die LB Eterna die ik vooral gebruik in het amateur symphonie orkest waar ik toe ben getreden (de eerste concerten nog met de Eterna 700 gedaan maar de 900 LB klinkt veel voller dus acht ik 'm geschikter voor dat doel.
    De Conn 22B is ook verkocht; ik kon voor heel weinig een Olds Super Los Angeles kopen nou, die speelde zoveel beter dan de Conn Victor dat die ook de deur uit gegaan is, nu speelt er een Ticino Zwitserse op die in Wenen woont. Het kan verkeren!
    Afijn. 30 sept. 2018 zitten we met twee Olds Supers (eentje gaat waarschijnlijk van de week de deur uit), twee Getzens (een 900 LB en een 700S) een Conn 17B Director voor op vakantie, een Melody Maker Foreign Make die bij de mama van Nadia in de kast legt en een Schenkelaars (jazeker) Prestige bugel

    BeantwoordenVerwijderen