maandag 20 april 2015

"Weer 't komt ist donker!" Praaisoep effies aars

'Weer 't komt ist donker!'

Noh gusteren hew ik toch wel zo'n lekker soeppie maakt, dat wul ik jollie niet onthouwe!'t Komt zo; ik lees altoid de recepte in de krant en dero stond 'n toidje trug 'n recept met as kop:  'Krachtige Overwinterprei, Italiaanse maaltijd-groentesoep' . Dat moin belangstellink was vezellef trokken want as eten met Italiaans van doen het ben ik niet meer te houwe. En om nàg 'n reden, recepte met praai lees ik altoid want ik ben altoid benuuwd wat of aare minse met praai doene; ik lust 't wel maar niet graag en 'tis zo gezond dat je moettenet wel af en toe ete en wie weet vund ik op die menier 'n menier om praai ok voor moin lekker klaar te make. Dat.
Nou hewwe we metien 'n probleem want de combinatie praai-Italie is nag geniesse zo logisch: 'n Vriendin vammoin die uit Salerno komt hattet tot d'r 35ste nag nooit eten, de eerste keer dat ze d'r tande d'r in zette was hiero in Nederland! Maar goed, geef 't 'n kans.
't Verveulende van 'n houp recepte is is dat ze ofteg veul ste veul ingrediënten gebruike en den ok naggeres in 'n vekeerde vollegorde. Wat ik doen as ik 'n recept leze den gaan ik eersterus neidenke voor ik tien en taar in de pan mieter.
Zo hew ik 't dein:


  1. eersterus de bouillon make. Niet zoas in't recept stond (blokkies vezelluf) maar zelluf make deur 1 uiën, 5cm. wunterwortel en twaai bleikselderiestengels an kloine stukkies innen gof oloifolie an te fruiten. Omdat deuze soep wat pitteg moet worre hew ik d'r ok 'n platsloegen knoflouktòòn boi dein. Innet oorspronkeleke recept wordt 't groen van de praai weggooit: ZONDE!!! dat fruite we -net zo makkelek- ok mei. Dus alles anfruite en den 'n hallef uurtje zachies kouke leite in 3 pollepols water.
  2. Nou loike d'r drie eetlepols rooie linze in te moetten. Rooie linze. Nou kom ik al voifentwunteg jaar in Italië en rooie linze hew ik deer nanooit op me bord had, ok niet in de winkel zien legge maar voorret, rooie linze dus. En de rest van de praai, 't wit an dunne rinkies snejen. Ok doene we d'r ien eerdeppol an kloine blokkies sneje in. Dat kouke naggeres 'n kwartier.
  3. Nou doene we d'r 'n kloin blikkie tomatepuree in. Effies de kouk d'r overheen gaan leite en proeve of datter nag zout baai moet.
  4. As de soep wat alste dik worren is den mag d'r wat water baai. Effies kouke leite en den opdiene.
Oppet bord kejje d'r nag wat oloifolie indoen, of zwarte peper of meskien zellefs wat geraspte Parremesaanse keis! Lekker hor

Woin wordt oigelek niet dronken boi soep maar as je je oigen niet bedwinge kenne zou ik d'r 'n lekkere witte woin naastzette, 'n gnappe Sovinjon Blank, die benne altoid lekker kruideg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten