dinsdag 16 augustus 2011

Brabants Goud

asperges 100%



Al doende leert men; zo heb ik toch weer een betere manier gevonden om mijn favourite risotto, nl. Risotto agli asparigi nòg lekkerder te maken!
 
Neem 150 gr. Riso Arborio of Riso Carnaroli, een halve ui, een stukje prei en 500 gr. asperges voor twee personen.

Normaliter maak ik een bouillon van de schillen en de stokkige uiteinden van de asperges en snij de geschilde asperges in stukjes en kook ze mee met de rijst; ik voeg de stukjes asperges toe als de wijn ingekookt is. Helaas blijken dan niet alle stukken asperge gaar te worden, simpelweg omdat de rijst een kortere kooktijd blijkt te hebben.



Nu kook ik stukjes asperges in een apart pannetje met zo weinig mogelijk (liefst zelfgemaakte groente-) bouillon voor, dat wil zeggen, als ik de ui aan 't fruiten ben breng ik de aspergestukjes aan de kook. In weer een andere pan kook ik de schillen uit. 



Als de rijst is aangezet in in lichte olijfolie gefruitte ui en prei en de witte wijn is toegevoegd en is ingekookt voeg ik de voorgekookte aspergestukjes toe met de bouillon waarin deze zijn voorgekookt.
Al roerende breng ik 't geheel aan de kook. Mocht er nog wat vocht nodig zijn -de rijst dient ongeveer een halve cm. onder de bouillon te staan- gebruik dan vocht uit de pan waarin de schillen worden uitgekookt. Sluit nu de pan met een passend deksel, zet de pan op 't kleinste pitje met een warmhoudplaatje eronder. Laat 't pannetje 15 minuten met rust.
Nu worden de aspergestukjes samen met de rijst mooi gaar (de rijst netjes al-dente en de asperges boterzacht!) zodat de asperges optimaal hun goddelijke smaak kunnen afgeven.
Vis met een schilmesje een rijstkorrel uit de pan en proef. Al dente? Mooi, het feest kan beginnen. Niet? Beetje vocht toevoegen, doorroeren en het deksel weer op de pan en 5 minuten wachten.
 


Groenten smaken het lekkerst als ze op de juiste manier worden gaargekookt. Dat geldt niet alleen voor spruitjes en bloemkool, maar zeker ook voor asperges!


Eet smakelijk en schenk er gerust een pinot noir bij of een Freisa Vivace. Witte wijn is beslist geen must! 
Alles wat overblijft niet weggooien! Daar is morgen een prima aspergesoepje van te maken!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten