dinsdag 16 augustus 2011

Groente & Pasta in 1 pan

Ik ben al jaren gefascineerd door 't effect wat je kan bereiken door groente samen met pasta in 1 pan gezamelijk te koken. En al jaren zoek ik bruikbare combi's.
't Idee is ooit ontstaan door een door mij verkeerd begrepen recept nl. schelpjespasta met broccoli. Een of ander recept uit Calabrië als ik 't wel heb.
Ik had nl. de broccoli samen met de pasta in 1 pan gekookt i.p.v. eerst de schelpjes, en daarna de broccoli en die dan weer samenvoegen en opsnollen met een of andere saus. Wel had ik rekening gehouden met de verschillende kooktijden dus eerst de schelpjes aan de kook gebracht, toen de aan stukken gesneden stronk en daarna de roosjes zodat alles tegelijkertijd gaar zou zijn. Was nog even zoeken want broccoliroosjes zijn wel erg snel gaar!
Enfin, de boel afgegoten en opgediend overgoten met chique olijfolie en gemalen gedroogde spaanse pepers voor wat extra bite.
Onwijs lekker! En ook nog 's lekker makkelijk + weinig afwas. 3 vliegen in 1 klap.

Geinspireerd door 't succes 't ook geprobeerd met bloemkool: minstens zo lekker.
Hier even de kooktijden van broccoli en bloemkool: Broccoli niet langer dan 8 minuten en bloemkool iets van 12 minuten.
De kooktijden van pasta staan op de verpakking. Haal daar 1 minuut vanaf want hier leven we onder zeeniveau dus kookt water bij ons bij 100 graden celcius; in Italie -omdat dat veel hoger ligt- ongeveer 4 graden lager dus duurt 't daar langer voor de pasta gaar -al dente- is.
Neem een goede kwaliteit pasta dus van harde tarwe gemaakt, dan heb je nog een beetje speelruimte want 't is heel belangrijk dat de groente lekker gaar is: bloemkool (en ook spruitjes) vind ik ronduit smerig als ze al dente zijn.
Over spruitjes gesproken! Is dus ook heel lekker in 1 pan met pasta gekookt.

Mijn laatste ontdekking is pasta met snijbonen. Heb je wel een echte ouderwetse snijbonenmolen voor nodig. Maar die vind je voor een paar euro in iedere kringloopwinkel.
De snijbonenmolen snijdt ze op precies de juiste dikte zodat de smaak optimaal los komt. Ga dus niet zitten kutten met een mes want dan krijg je allerlei verschillende diktes en dus afwijkende kooktijden: resultaat de helft is te gaar en de andere helft niet gaar.

Resumee:

broccoli (8 minuten) met penne rigate; opdienen met olijfolie + spaanse peper.
bloemkool (12 minuten) met penne rigate; idem
spruitjes (12 minuten) met penne rigate; idem
snijbonen (10 minuten) met farfale; opdienen met roomboter(!) + spaanse peper

Testing One Two Three!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten